Top
 
Contact

Tips en downloads

Gezonder zitten

Er is geen onderzoek nodig om te veronderstellen dat bewegen goed is voor de gezondheid. De twijfelaars aan deze stelling kunnen nu te rade bij de wetenschap. Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge ontdekten dat er in Europa twee keer zo veel mensen overlijden aan te weinig beweging als aan obesitas. Hun welgemeend advies: elke dag twintig minuten stevig wandelen is heilzaam voor de gezondheid, volgens de onderzoekers. En vooral minder zitten. Zitten is helemaal uit den boze.

Te weinig beweging
De gezondheidswetenschappers in Cambridge bestudeerden twaalf jaar lang meer dan 300.000 mensen. Ze analyseerden de mate van beweging, de omvang van de taille en registreerden het aantal sterfgevallen in de onderzoeksgroep. En wat bleek? Op basis van percentages konden zij concluderen dat er in Europa jaarlijks 676.000 mensen overlijden aan te weinig beweging en 337.000 aan obesitas. Een ander onderzoek leverde de conclusie op dat zitten schadelijker is voor je gezondheid dan men altijd heeft gedacht.

Sportdeskundige Marije de Vries laat in een artikel in De Telegraaf weten ‘zich helemaal te kunnen vinden in de uitkomsten van het onderzoek’. “Naast het feit dat weinig bewegen obesitas in de hand werkt, zijn er inderdaad mensen die wel ‘fat-but-fit’ zijn. Het is ook niet met elkaar te vergelijken; dik zijn en weinig bewegen.” Weinig bewegen geeft kans op obesitas, wat weer kans geeft op andere ziekten. Heel logisch, vindt De Vries, “want van te weinig beweging gaan de spieren en gewrichten roesten en we weten allemaal wat er gebeurt als er iets gaat roesten.”

Vier uur zitten per werkdag is ongezond
Een vergelijkbare mening heeft gezondheidsondernemer René Sielhorst als het gaat om zitten. “Vier uur zitten per werkdag zitten is ongezond. Dat betekent niet dat je de hele tijd moet staan of rondlopen, nee, je moet het zitten afwisselen met staan. En staan weer met rondlopen. Mensen met kantoorbanen zouden moeten proberen niet meer dan een half uur onafgebroken te zitten,” opperde hij in een NOS-programma. Nederland kent een zitcultuur, is zijn stelling. Hij erkent dat dit niet eenvoudig te veranderen is. “Onze samenleving is helemaal gericht op zitten. Als je ergens binnenkomt is het eerste wat je hoort: ga lekker zitten.” Funest voor de gezondheid en maar moeilijk uit te bannen, meent Sielhorst.

Wiltec heeft de oplossing
Natuurlijk, in veel beroepsvelden is het erg lastig om de zitwerkdag te onderbreken om even te gaan lopen en bewegen. Het komt de productiviteit vaak niet ten goede. Om toch dat stukje ‘gezondheid’ mee te pikken kan men speciale eisen stellen aan de stoel. Maar nog beter zijn de zit-sta werkplekken die Wiltec biedt. Met deze werkplek kan de hoogte van het bureau eenvoudig (elektrisch) versteld worden en hoeft men niet van de werkplek af te komen. Het zitten wordt afgewisseld met het staan. Zo blijft het lijf fit en kan het werk gewoon doorgaan. Het wordt er zelfs beter van, gelooft Wiltec-medewerker en ergonomiespecialist Hans Knechten. “Niet alleen is een zit-sta werkplek enorm goed voor je lichaam, het verhoogt ook de productiviteit. Actief werken zorgt voor hogere fitheid en geeft dus meer energie.” Paul Camps, ook specialist op het gebied van ergonomie beaamt dit: “Dit zie je zelfs rechtstreeks terug in de resultaten. Een gemiste kans dus om hier geen gebruik van te maken!”
Wilt u meer informatie over zit-sta werkplekken?
Neem dan contact met ons op! info@wiltec.nl

Download hier de whitepaper

Direct contact

WHATSAPP

Stel uw vraag via WhatsApp!
Tel. 06 54 24 64 16.

Chat
Start met chatten
>
Sluiten Sluiten

Aanhef *

Voornaam *

Achternaam *

Bedrijf *

Functie *

Telefoon *

E-mail *

Opmerking

Ik heb het Privacy- en Cookiebeleid gelezen en ga hiermee akkoord.

x

Chat met een specialist!

Online
Vul hieronder uw naam in en start de chat
Momenteel is er geen medewerker beschikbaar. We zijn er voor u tussen 7.30 - 21.00 uur. U kunt altijd mailen naar info@wiltec.nl.
E-mail conversatie naar: