Top
 
Contact

Clients

KLM: extreem dunne laklagen

KLM logo

KLM vertelt: ‘De kwaliteit van het spuitwerk is erg belangrijk. De lak moet goed blijven zitten, ook op kilometers hoogte en bij extreme temperaturen.’

Door de grootte en extreme condities waaraan het vliegtuig blootstaat, is het spuiten van een vliegtuig een bijzonder verhaal! Lees meer over de dagelijkse praktijk in de spuiterij van KLM.

Ron Koek, Decoration Operation Officer bij KLM, is één van de drie projectverantwoordelijken en vertelt hoe dit in zijnwerk gaat. Het Decoration-team zorgt ervoor dat alle vliegtuigen van KLM er op en top uitzien. Ron vertelt: ‘Wij houden ons bezig met het strippen, schuren en spuiten van vliegtuigen. Dat doen we niet alleen voor KLM, ook in opdracht van andere maatschappijen geven we vliegtuigen een flinke opknapbeurt. Wij hebben alle kennis en apparatuur in huis om dat goed te kunnen doen.’ Voor de medewerkers van KLM die op deze afdeling werken, is het inmiddels gewoon, maar voor degenen die er nog nooit zijn geweest is zo’n indrukwekkend groot vliegtuig dat in een enorme hangar staat een bijzonder gezicht. Het spuiten van zo’n immens gevaarte is dan ook een hele klus. Ron vertelt: ‘Dit is wel even wat anders dan een object spuiten, wat één medewerker alleen kan doen. Bij het spuiten van een vliegtuig werk je in ploegen, je bent met 8 tot 10 man tegelijk aan het spuiten. Dat moet synchroon verlopen en dat maakt het lastig. Bijvoorbeeld: auto-spuiters scholen wij in drie jaar om tot vliegtuig-spuiters.’

Voor wie denkt dat het met het spuiten van één laag verf klaar is, heeft het mis. Er gaan in totaal 6 lagen op. ‘We starten met 2 primers, daarna brengen we een topcoat laag aan, vervolgens 2 lagen mica (‘glinsterlak’) en we eindigen met een aflak laag. Daarbij is het enorm van belang dat de lagen extreem dun worden aangebracht. Hoe meer kilo’s lak wij aanbrengen, hoe minder bagage u kunt meenemen. De lak weegt bij elkaar al snel 900 kilo! Per laag meten we dan ook zorgvuldig de dikte. Deze mag maximaal 8-12 mμ zijn. En voor uw vergelijk: als u een kozijn verft, zit er al snel 25 mμ verf per laag op!”, legt Ron uit.

Bij een klus die zo nauw komt, is goede en betrouwbare apparatuur onmisbaar. Ron is dan ook erg tevreden met Wiltec. ‘Voorheen werkten we met oude apparatuur. We hadden te maken met veel drukverlies, waardoor we niet genoeg bereik hadden om het vliegtuig goed te kunnen spuiten. Met de moderne apparatuur van Wiltec, gaat zowel de kwaliteit als de efficiency er een stuk op vooruit. Daarbij blijft Wiltec meedenken. Het is niet zo dat ze de producten verkopen en klaar, nee ze blijven betrokken. Iedere maand is onze contactpersoon hier om alles te bespreken. Zo zijn wealtijd op de hoogte van de nieuwste producten en kunnen we op tijd schakelen. Dat werkt fijn. Daarbij is de service en onderhoudsdienst ook een groot voordeel. Wiltec voert snel noodreparaties uit en ontzorgt op onderhoudsgebied. Wij hebben er geen omkijken meer naar.’

Marco van Gent (Wiltec) vult aan: ‘We houden ook trainings-dagen voor medewerkers van KLM. Soms geven we zelfs rondleidingen bij andere klanten van ons. Zo kunnen bedrijven elkaar inspireren en bekijken hoe bepaalde machines in de praktijk werken. Dat werkt vaak erg goed!’
Ron sluit af: ‘De kwaliteit van het spuitwerk is bij vliegtuigen erg belangrijk. De lak moet goed blijven zitten, ook op kilometers hoogte en bij extreme temperaturen. Met de apparatuur van Wiltec zorgen we ervoor dat ieder vliegtuig er op en top uit ziet!’

Spuiter aan het woord:
René van de Boom, chef van de spuiters, vertelt enthousiast in een notendop over zijn werk: ‘Als zo’n kist hier binnenkomt, checken we eerst de beschadigingen. Vervolgens plakken we alles af en spuiten we er afbijt overheen. De oude verf valt er dan vanaf, binnen 24 uur is de kist helemaal schoon. Als dat is gebeurd, gaan we het vliegtuig alkalisch reinigen om de afbijt te neutraliseren. Dan komt het ‘uitpakken’: alles gaat eraf.

Met een schuurmachine maken we ruwe delen glad, de sealnaden worden eruit gehaald (op een ‘Boeing approved’ manier) en afgeplakt, vervolgens brengen we de sealing opnieuw aan met een spuit. Daarna reinigen we het vliegtuig weer om vervolgens af te plakken voor het spuitwerk. De voorbereiding is in verhouding veel meer werk dan het spuitwerk en erg belangrijk! Daarna starten we pas met de primer en gaan vervolgens alle lagen erop. Dit kost ongeveer 6 à 10 dagen. Terwijl een laag droogt, kunnen wij ons bezig houden met andere zaken, zoals het aanbrengen van de deurstickers.

Het geeft een enorme voldoening: we krijgen een smerig, beschadigd voertuig binnen. Elke kist die binnenkomt is een ‘oud gebakje’. Als we ermee klaar zijn denk ik iedere keer weer ‘jeetje’, wat een verschil! Het is gewoon weer als nieuw. En dat maakt het werk zo mooi.’

Een knap staaltje vakmanschap voor Neerlands trots!

Voor het spuiten van het toestel, dat van Hollands oranje verloopt naar het kenmerkende KLM-lichtblauw, is 335 liter verf gebruikt. Door het aanbrengen van meerdere dunnere lagen is minder verf nodig, bovendien is het duurzame chromaatvrije verf en gemakkelijk afwasbaar. In de overgang tussen deze twee kleuren is de Nederlandse vlag verwerkt en dat maakt de vertegenwoordiging van Nederland compleet. In totaal hebben 35 mensen vier dagen gewerkt aan het spuiten van de oranje livery.

Gegevens

Wiltec
Industrielaan 24 5406 XC Uden
Postbus 116 5400 AC Uden
Telenumber +31 (0)413-24 44 44
Fax +31 (0)413-24 44 99
Service
Whatsapp 06 54 24 64 16
E-mailadres info@wiltec.nl
BTW nummer NL851349894B01
KvK Den Bosch 54.55.65.11
Openingstijden
Ma - Vr 07.30 tot 21.00 uur
Zaterdag Op afspraak
Route

Direct contact

WHATSAPP

Stel uw vraag via WhatsApp!
Tel. 06 54 24 64 16.

Chat
Start met chatten
>
Sluiten Sluiten

Aanhef *

Voornaam *

Achternaam *

Bedrijf *

Functie *

Telefoon *

E-mail *

Opmerking

Ik heb het Privacy- en Cookiebeleid gelezen en ga hiermee akkoord.

x

Chat met een specialist!

Online
Vul hieronder uw naam in en start de chat
Momenteel is er geen medewerker beschikbaar. We zijn er voor u tussen 7.30 - 21.00 uur. U kunt altijd mailen naar info@wiltec.nl.
E-mail conversatie naar: