Top
 
Contact

Klanten

NedTrain; slijtage aan treinassen omlaag

nedtrain logo

500.000 kilometer, 60 ton aan gewicht, dag in dag uit, 5 jaar lang: daar moeten de treinassen van NedTrain tegen bestand zijn. Je zou denken dat ze het meest te lijden hebben onder steenslag en de ruige weersomstandigheden die ons kleine landje soms moet verdragen. Maar dat is niet waar. Plas. Poep. Dát zijn de werkelijke boosdoeners die ervoor zorgen dat de treinassen slijten. Te snel, vinden de specialisten van NedTrain. Want ondanks dat Nederland één van de weinige landen is waar de ontlasting van treinreizigers nog gewoon op het spoor belandt, ziet NedTrain daar niet snel verandering in komen. Tijd om zelf op zoek te gaan naar een oplossing die ervoor zorgt dat de treinassen beter bestand zijn tegen de uitwerpselen van de mens.

Oké, tijd om de assen dus beter te gaan conserveren. Daar is een nieuwe spuitcabine voor nodig. Maar niet zomaar één. Robbert, projectleider bij NedTrain vertelt: “We zijn een compleet nieuwe productiehal aan het inrichten voor het conserveren van de treinassen. Zodat ze geen 5, maar 10 jaar meegaan. In deze hal conserveren we 3.500 assen per jaar. De focus is veiliger en efficiënter werken. We willen hier heel transparant in zijn. We maken treinwagons voor de mensen, waarom deze mensen dan niet laten meekijken? Zo ontstond het idee om grote, glazen wanden in de spuitcabine te laten maken. Daarin zijn we uniek in heel Europa! Naast de fabriek is een wandelpad, dus mensen kunnen tijdens hun wandeling mooi een kijkje naar binnen nemen om te zien hoe wij werken. Bovendien zitten we in het centrum van Haarlem: ook daarom bouwen we liever een transparante fabriek, in plaats van een grote, grijze doos!”

Over het proces is goed nagedacht. Alles verloopt via een hangend railsysteem. Zo gaan de gemiddeld 1.500 – 2.000 kilogram zware assen ook de spuitcabine in. Een spuitrobot spuit de coating op de assen. Robbert legt uit: “We laten de assen via een omweg de spuitcabine uitgaan. In de hele fabriek gaat ieder onderdeel elk half uur verder. In de spuitcabine zijn 10 stoppunten. Zo krijgen de assen voldoende tijd om goed te drogen en uit te harden. We hebben zelfs een extra stuk rail aangebracht zodat de assen in noodgevallen een extra rondje kunnen maken. Zo dient deze spuitcabine als buffer als ergens in de fabriek iets vastloopt. De rest kan dan toch gewoon door.”

Met deze nieuwe spuitcabine worden de assen optimaal geconserveerd en zijn ze stukken beter bestand tegen alle uitwerpselen die wij met z’n allen jaarlijks via het treintoilet lozen. Benieuwd hoe dit er in het echt uit ziet? Aan de Oudeweg in Haarlem kunt u voorbij de fabriek wandelen en lekker schaamteloos naar binnen kijken!

Wiltec heeft dit project geleid en samen met partners Van Herwijnen (railsysteem) en Manders Automation (robot) gerealiseerd. 

Wiltec & NedTrain

Geleverd: een complete conserverings-ruimte bestaande uit een spuitcabine, droogcabine, flash-off ruimte en pompenruimte, totaal ruim 13 meter lang en 11 meter breed inclusief glaswand voorzien van een hangend railsysteem en een robot spuitarm. De spuitapparatuur bestaat uit 2 Graco ProMix 2KE elektronische doseerunits.

Gegevens

Wiltec
Industrielaan 24 5406 XC Uden
Postbus 116 5400 AC Uden
Telefoon +31 (0)413-24 44 44
Fax +31 (0)413-24 44 99
Service 0900-600 6006
WhatsApp 06 54 24 64 16
E-mail info@wiltec.nl
BTW nummer 808311657B01
KvK Den Bosch 54.55.65.11
Openingstijden
Ma - Vr 07.30 tot 21.00 uur
Zaterdag Op afspraak
Route

Direct contact

WHATSAPP

Stel uw vraag via WhatsApp!
Tel. 06 54 24 64 16.

Chat
Start met chatten
>
Sluiten Sluiten

Aanhef *

Voornaam *

Achternaam *

Bedrijf *

Functie *

Telefoon *

E-mail *

Opmerking