Top
 
Contact

Nieuws

29 september 2017

[BLOG] 7 tips om de hulpverlening op het werk te verbeteren

Stelt u zich eens voor: er vindt een ongeval plaats binnen uw bedrijf. Uw bedrijfshulpverlener is onderweg naar de betreffende afdeling, maar de collega’s die al aanwezig zijn op de plek des onheils kunnen niets betekenen. Ze hebben geen EHBO-kennis, zijn bang om het verkeerde te doen, kunnen de EHBO-koffer niet vinden of worden geen wijs uit de inhoud van de koffer, terwijl juist op dat moment iedere seconde telt. Hoe voorkomt u zo’n situatie? Wij geven u waardevolle tips om de hulpverlening in uw bedrijf te verbeteren.

• Zorg altijd dat u een of meerdere bedrijfshulpverleners in uw bedrijf hebt. Werkgevers zijn dit verplicht. De BHV’ers moeten in het bezit zijn en blijven van een up-to-date EHBO-diploma. U ontkomt daarom niet aan bij- of nascholing.

• Een andere verplichting is het hebben van EHBO-koffers op het werk.

• Heeft uw gebouw meerdere verdiepingen? Zorg dan voor één verbanddoos per verdieping. Hang of leg ze op zichtbare plekken en zorg ervoor dat collega’s de plekken kennen. Een EHBO-koffer moet binnen 30 seconden beschikbaar zijn!

• Controleer de verbanddozen/EHBO-koffers minstens 1x per jaar en vervang gebruikte of verlopen verbandmiddelen (met een verstreken houdbaarheidsdatum). U kunt er ook voor kiezen om de koffer(s) te laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf zoals Wiltec.

• Wees voorbereid en werk preventief: zorg op voorhand voor de juiste PBM, zoals handbescherming, valbescherming of gelaatsbescherming.

• Denk niet alleen aan verbanden en gaasjes, maar schat goed in wat in uw bedrijf nodig is. Werkt u bijvoorbeeld met chemische stoffen? Dan kan een oogspoeling niet ontbreken.

• Een noodsituatie kan fataal zijn als de hulpverlener te lang naar de juiste hulpmiddelen in de verbandtrommel moet zoeken. Kies daarom voor een goede verbanddoos:

EHBO-koffer voor iedereen
BHV’ers weten feilloos de weg in iedere EHBO koffer, maar zou het niet handig zijn als een ‘onwetende’ collega ook wegwijs is in de wirwar van verbanden, pleisters, gaasjes en zwachtels? Bij Wiltec hebben we daar over nagedacht, en daarom hebben wij bijvoorbeeld de Resc-Q-Assist in ons assortiment opgenomen. De Resc-Q-Assist heeft namelijk een nieuw hulp- en reddingssysteem onwikkeld dat de hulpverlener ondersteunt bij het verlenen van eerste hulp.

Hoe werkt het hulp- en reddingssysteem?
Het hulp- en reddingssysteem biedt korte, duidelijke aanwijzingen voor noodsituaties en een verbanddoos met een praktisch wegwijzersysteem. Hierdoor kunnen omstanders zonder EHBO-kennis snel en eenvoudig opzoeken welke producten uit de EHBO-koffer gebruikt moeten worden. Door middel van eenvoudige criteria bij het stellen van de diagnose hoeft de hulpverlener alleen nog maar aanwijzingen op te volgen. Een kleurensysteem wijst de weg naar de juiste hulpmiddelen in de EHBO-koffer, die dan met behulp van de instructies gebruikt kunnen worden.
Dit geeft de hulpverlener houvast en vertrouwen, waardoor de angst verdwijnt om iets verkeerds te doen.

Het kleurensysteem: helder voor iedereen
Het kleurensysteem in de verbanddoos zorgt voor duidelijkheid en biedt heldere instructies voor iedereen, zelfs mensen met een beperkt gezichtsvermogen. Hoe? Nou, zo:

• De unieke kleurenwijzer die de hulpverlener precies laat zien wat te doen bij welk ongeval. Deze draaischijf toont verschillende verwondingen en de bijbehorende maatregelen, net als de kleur van de hulpmiddelen die nodig zijn om passende hulp te bieden.

• De kleuren in de verbanddoos zelf. Deze wijzen de hulpverlener de weg naar de juiste hulpmiddelen die in de bijpassende vakken zijn opgeborgen. Deze vakken zijn naast kleuren voorzien van letters, zodat ook mensen met een beperkt gezichtsvermogen snel en nauwkeurig op noodsituaties kunnen reageren.

Meer weten over de Resc-Q-Assist verbanddozen? Deze zijn beschikbaar in 3 verschillende maten en in 2 verschillende kleuren. Neem contact op met sales@wiltec.nl voor meer informatie.

Altijd up to date met persoonlijk advies
Wiltec ziet het belang van veiligheid in. Wij kunnen de controle van uw verbandtrommel geheel verzorgen en u advies geven over uw producten op het gebied van EHBO, PBM en veiligheid. Onze specialisten staan voor u klaar. Neem contact op!

Geen advies nodig? Bestel dan direct een EHBO-koffer!

Gegevens

Wiltec
Industrielaan 24 5406 XC Uden
Postbus 116 5400 AC Uden
Telefoon +31 (0)413-24 44 44
Fax +31 (0)413-24 44 99
Service 0900-600 6006
WhatsApp 06 54 24 64 16
E-mail info@wiltec.nl
BTW nummer 808311657B01
KvK Den Bosch 54.55.65.11
Openingstijden
Ma - Vr 07.30 tot 21.00 uur
Zaterdag Op afspraak
Route

Direct contact

WHATSAPP

Stel uw vraag via WhatsApp!
Tel. 06 54 24 64 16.

Chat
Start met chatten
>
Sluiten Sluiten

Aanhef *

Voornaam *

Achternaam *

Bedrijf *

Functie *

Telefoon *

E-mail *

Opmerking